Policyjny poradnik prewencyjny „P-O-K-A-Z” – Z, jak zakupy on-line
Pandemia spowodowała, że coraz częściej korzystamy z internetowych zakupów na popularnych portalach aukcyjno-ogłoszeniowych lub sklepach internetowych. Wiele osób zgłasza się na Policję, aby poinformować o oszustwie. Zdarza się, że poszkodowani zamiast zamówionego towaru otrzymują bezwartościowe przedmioty tj. kamienie, stare gazety, bądź przesyłka w ogóle do nich nie dociera. Zapłacenie za przedmiot i nie otrzymanie go to nic innego jak wyłudzenie czyli oszustwo.
Zanim dokonamy zakupu zastosujmy zasadę 3xP
- POPATRZ / POKAŻ KOMUŚ
- PORÓWNAJ I PRZEMYŚL
- PODEJMIJ DECYZJĘ
Dokładnie obejrzyj produkt. Pokaż komuś z rodziny lub sąsiadowi oferowany sprzęt i porównaj z asortymentem np. ze sklepu internetowego. Zastanów się czy warto dokonać zakupu.
Co powinno zwrócić naszą uwagę przy zakupach w Internecie:
- Bardzo tania oferta to bardzo często oferta podejrzana.
- Zwróćmy uwagę na ilość komentarzy lub opinii o sprzedawcy zamieszczonych na niezależnych portalach.
- Sprawdźmy w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje.
- Dokładnie zapoznajmy się z ofertą, jeżeli czegoś brak - pytajmy przez telefon lub mailem.
- Poprośmy o numer telefonu stacjonarnego, poszukajmy jaki numer widnieje pod nazwiskiem sprzedawcy w książce telefonicznej (dostęp na poczcie lub online), sprawdźmy kod pocztowy i numer kierunkowy czy zgadzają się z miejscem zamieszkania sprzedawcy.
- Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego, nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.
- W przypadku cennych przesyłek wybierajmy list/paczkę z zadeklarowaną wartością. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat. Omówmy też sposób zapakowania towaru. Im lepiej zapakowany przedmiot, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia towaru.
- Gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.
- Pamiętajmy, że wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądźmy wyrozumiali, jeśli sprzedawca nie kontaktuje się z nami natychmiast. Ma na to 7 dni. Pamiętajmy również o przysługującym nam prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jest to nasze prawo jeśli kupujemy w Internecie.
- Jeśli towar nie dotarł, nie panikujmy. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktujmy się ze sprzedawcą, który powinien wyjaśnić sytuację. Poprośmy go o numer nadania, datę wysłania, adres firmy kurierskiej
- Korzystajmy z bezpiecznych systemów płatności oferowanych przez sprzedawców i portale aukcyjne.
Postępowanie osoby pokrzywdzonej.
Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego (cyberprzestępstwa) ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania lub miejsca, w którym w danym momencie się znajduje. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.
Oficer prasowy
Komendanta Powiatowego Policji w Głogowie
podinsp. Bogdan Kaleta
tel. 604 904 452