Kupując świąteczne prezenty zachowaj ostrożność
Okres przedświąteczny to czas wzmożonej aktywności przestępców. Policja apeluje o zachowanie w tym okresie szczególnej ostrożności, także podczas robienia zakupów.
Okres przedświąteczny to czas przygotowań, podczas których występuje większa aktywność zakupowa zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w Internecie. Pamiętajmy jednak, że w tym czasie oszuści także zwiększają swoją aktywność.
Kupując w sklepach stacjonarnych, na targach i bazarach, pamiętajmy, aby zachować szczególną ostrożność i stosować się do kilku zasad:
- posiadając przy sobie większą kwotę pieniędzy, nie trzymajmy jej w jednym miejscu. Rozdzielenie jej i umieszczenie w różnych miejscach zmniejszy ryzyko ewentualnej utraty całej posiadanej gotówki.
- dokonując płatności za zakupy, nie pokazujmy całej zawartości portfela, bezpiecznym rozwiązaniem jest przygotowanie odpowiednio wcześniej odliczonej kwoty pieniędzy.
- nie zapisujmy numeru PIN na karcie płatniczej i nie eksponujmy go w widocznym miejscu.
- wszystkie wartościowe przedmioty takie jak: portfele z dokumentami, pieniędzmi bądź telefony komórkowe, przechowujmy w wewnętrznych kieszeniach e . Dobrze jest sprawdzić co pewien czas czy te rzeczy są na swoim miejscu.
- torebki i torby należy trzymać przed sobą lub w ręku, zamknięte. Unikajmy wkładania toreb do koszyków z zakupami oraz nie pozostawiajmy ich bez opieki i nadzoru. Takie zabezpieczenie zmniejszy ryzyko ich kradzieży.
- w samochodach, na widocznym miejscu, nie pozostawiajmy torebek, saszetek, przedmiotów wartościowych, nawigacji GPS. Sprawdźmy, czy samochód jest zamknięty i czy włączyliśmy zabezpieczenia, jeśli taki posiadamy.
Coraz częściej i chętniej robimy zakupy przez Internet, korzystając z internetowych portali aukcyjno-ogłoszeniowych lub sklepów internetowych. Pamiętajmy jednak, wykonując jakąkolwiek transakcję w sieci, musimy być ostrożni i kierować się zasadą ograniczonego zaufania, gdyż nie brakuje tam nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk.
Podczas robienia zakupów przez Internet powinniśmy kierować się kilkoma zasadami:
- zwracajmy uwagę na cenę towaru- dużo niższa cena towaru w porównaniu do innych sklepów może sugerować oszustwo;
- zwracajmy uwagę, na opnie i komentarze o sprzedawcy, zamieszczone na niezależnych portalach, dzięki temu dowiemy się, kim jest osoba sprzedająca;
- sprawdzajmy także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu, co sprzedawała/sprzedaje i ilu użytkowników korzystało z jej usług;
- przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na stronie powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na początku adresu – literki „https”;
- pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot. Najbezpieczniej jest wybrać opcję „za pobraniem”, brak takiej opcji zwiększa ryzyko utraty pieniędzy w przypadku nieotrzymaniu paczki;
- nie kasujmy korespondencji ze sprzedającym – w przypadku oszustwa jest ona dowodem potwierdzającym zakup;
- sprawdzajmy otrzymaną przesyłkę – czy towar jest zgodny z zamówieniem;
- za każdym razem czytajmy regulamin sklepu i opis aukcji serwisu, z którego korzystamy.
Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego, powinna jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu. Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją, takie jak dowód przelewu na konto bankowe oraz korespondencję ze sprzedawcą. Następnie zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.
p.o. Oficera prasowego
Komendanta Powiatowego Policji w Głogowie
St. sierż. Natalia Szymańska
tel. 604 904 452