Zachowaj czujność – oszuści nie mają wakacji!
Policja nieustannie apeluje o zachowanie czujności zarówno podczas zawierania transakcji poprzez internet, jak i w kontaktach telefonicznych z nieznanymi osobami, przedstawiającymi się jako funkcjonariusze, urzędnicy, czy pracownicy banku lub działu rekrutacji. Pomysłowość oszustów nie zna granic, dlatego też warto przypominać podstawowe zasady bezpieczeństwa, które mogą nas uchronić przed utratą pieniędzy.
Policja nieustannie apeluje o zachowanie czujności zarówno podczas zawierania transakcji poprzez internet, jak i w kontaktach telefonicznych z nieznanymi osobami, przedstawiającymi się jako funkcjonariusze, urzędnicy, czy pracownicy banku lub działu rekrutacji. Pomysłowość oszustów nie zna granic, dlatego też warto przypominać podstawowe zasady bezpieczeństwa, które mogą nas uchronić przed utratą pieniędzy.
Przestępcy nie mają skrupułów, nie zastanawiają się nad tym, jaką tragedię sprowadzają na osobę, od której wyłudzają oszczędności życia, gromadzone latami przy wielu wyrzeczeniach. W tym celu nieustannie opracowują nowe metody tak, by zaaranżowane przez nich sytuacje były jak najbardziej wiarygodne i nie wzbudzały żadnych podejrzeń u potencjalnej ofiary. Każdego dnia w jednostkach policji w całym kraju odnotowuje się zgłoszenia dotyczące właśnie takich oszustw.
Przestępcy z biegiem czasu zmieniają formy swoich działań, podając się np. za funkcjonariusza policji, który informuje daną osobę o wyjątkowej i najczęściej trudnej sytuacji jak np. wypadek członka rodziny, czy podejrzenie próby wyłudzenia pewnej kwoty pieniędzy od rozmówcy. Podają się również za pracowników banków ostrzegających przed próbą włamania na konto i w toku rozmowy stopniowo uzyskują wszelkie niezbędne dane potrzebne do uzyskania dostępu do konta, czy też złożenia wniosku o udzielenie kredytu na dane niczego nieświadomej ofiary. Kolejną form oszustwa jest też podawanie się za pracownika działu rekrutacji, który przeprowadza „wstępną rozmowę kwalifikacyjną”, w toku której uzyskuje potrzebne dane. Niczego nieświadomy rozmówca orientuje się, że został oszukany najczęściej dopiero wówczas gdy odczuje skutek danej rozmowy: straci pieniądze bądź otrzyma wezwanie do zapłaty rat kredytu zaciągniętego przez sprawcę na jego dane.
Niejednokrotnie oszuści podszywają się również pod osobę znaną ofierze np. z portalu społecznościowego. Przejmują konto znajomego lub tworzą nowe, fikcyjne konto wykorzystując przy tym zdjęcia i dane publikowane przez znajomych na rzeczonych portalach. Kolejno podając się za tę osobę, proszą swoja ofiarę o przesłanie kodu BLIK lub opłacenie pewnej kwoty, podając przy tym najróżniejsze powody.
Przestępcy są równie aktywni na portalach aukcyjnych, czy platformach sprzedażowych oferując do sprzedaży przedmioty których tak naprawdę nie posiadają, bądź też wysyłając rzeczy odbiegające całkowicie od tych prezentowanych na aukcji o nieporównywalnie niższej wartości niż kwota, którą uzyskali od osoby oszukanej w wyniku transakcji.
Dlatego też należy mieć na uwadze, że zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa może uchronić nas przed oszustwem, niezależnie od tego jaką przybierze formę. Pamiętajmy zatem:
- korzystajmy tylko ze sprawdzonych portali aukcyjnych i platform sprzedażowych,
- sprawdzajmy, czy dana firma publikuje dane dotyczące adresu swojej siedziby i danych kontaktowych, czy jest zarejestrowana i jakie są opinie na jej temat,
- wybierajmy opcję zapłaty za pobraniem,
- podczas rozmów telefonicznych nie podawajmy danych osobowych, danych wrażliwych, numeru konta, karty kredytowej, haseł i kodów PIN do kont i aplikacji,
- nie instalujmy na telefonie nieznanych aplikacji wskazanych przez rozmówcę, gdyż mogą służyć do przechwytywania danych, w tym przede wszystkim danych do logowania np. do bankowości internetowej,
- pamiętaj, że policja nigdy nie prosi o przekazanie gotówki w jakiejkolwiek formie,
- jeżeli masz wątpliwość co do tożsamości rozmówcy, rozłącz się i zadzwoń do instytucji z której ten do Ciebie dzwoni – czy to na jednostkę policji, czy też infolinię banku, gdzie będziesz mógł potwierdzić, czy informacje podane przez rozmówcę były prawdziwe,
- nie klikaj w podejrzane linki wysyłane czy to za pośrednictwem poczty elektronicznej, czy też wiadomości SMS i komunikatorów internetowych,
- zwracaj uwagę na poprawność językową i nie podejmuj działań pod presją czasu – zachowaj czujność i ostrożność, zwłaszcza gdy ktoś naciska, byś zadziałał natychmiast.
Przede wszystkim stosuj ZASADĘ OGRANICZONEGO ZAUFANIA, nawet wobec swoich znajomych z serwisów społecznościowych, gdyż ich konta również mogły zostać zhakowane – zawsze weryfikuj, czy wiadomość którą otrzymałeś jest prawdziwa.
Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych, dlatego tez apelujemy, aby zwracać uwagę również na zachowania osób najbliższych, przypominajmy im o zasadach bezpieczeństwa i reagujmy, gdy zauważymy coś niepokojącego.
p.o. oficera prasowego
Komendanta Powiatowego Policji w Głogowie
mł. asp. Anna Zbik
tel. 604 904 452